Ubezpieczenie kabotażowe czyli wszystko o kabotażu i jego ubezpieczeniu. Usługi kabotażowe mogą być wykonywane przez polskich przewoźników od 2009 roku na terenie całej Unii Europejskiej, a od 2010 roku wszystkie przepisy tego dotyczące zostały ujednolicone. Jedna z kwestii dotyczących przewozu towarów nie jest jednakowa we wszystkich krajach UE- ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. W transporcie kabotażowym niezbędne są dokumenty, takie jak list przewozowy CMR, który dotyczy wcześniejszej transakcji przewozu na terenie innych państw czyli listy kabotażowe dotyczące każdej transakcji kabotażu już zrealizowanej.
Ubezpieczenie kabotażowe
W przypadku międzynarodowych przejazdów kabotażowych pojazdami poniżej 3.5 tony należy pamiętać, że nie każde Państwo wymaga takiego ubezpieczenia, a jeśli wymaga może się ono różnić od tego, które zawierane jest w kraju macierzystym. Dodatkowe ubezpieczenie może zależeć od wagi towaru lub jego wartości. W krajach, w których nie jest wymagana polisa OC przewoźnika trzeba pamiętać, ze szkody jakie wynikną z transportu dóbr pokryć będzie musiał przewoźnik. Aby tego uniknąć zaleca się wykupienie specjalnie dopasowanego ubezpieczenia, obejmującego ochronę na terenie Państw, w których nie ma wymagania posiadania OCP.
Ubezpieczenie kabotażowe – wszystko, co powinieneś wiedzieć
Ubezpieczenie kabotażowe odgrywa istotną rolę w branży transportowej, zwłaszcza w przypadku przewożenia towarów między różnymi krajami. Kabotaż to działalność polegająca na wykonywaniu transportu drogowego wewnątrz granic kraju, do którego dany przewoźnik nie jest zarejestrowany. Jeżeli planujesz wykonywać usługi kabotażowe, istotne jest, abyś zrozumiał zasady i wymagania dotyczące tego rodzaju działalności oraz odpowiedniego ubezpieczenia. W tym artykule omówimy najważniejsze informacje na temat ubezpieczenia kabotażowego.
1. Definicja kabotażu
Kabotaż w transporcie drogowym oznacza przewóz towarów lub osób wewnątrz kraju, do którego dany przewoźnik nie jest zarejestrowany. Przykładem kabotażu jest sytuacja, w której przewoźnik z Polski wykonuje transport drogowy w Niemczech lub Francji.
2. Wymagania prawne
Wykonywanie kabotażu wiąże się z pewnymi wymaganiami prawymi. Przewoźnik musi posiadać odpowiednie zezwolenie na wykonywanie kabotażu, które może zostać wydane przez organy odpowiedzialne za transport drogowy w danym kraju. W niektórych przypadkach istnieją ograniczenia dotyczące czasu trwania kabotażu i liczby operacji kabotażowych, które można przeprowadzić w określonym czasie.
3. Ubezpieczenie kabotażowe
Ubezpieczenie kabotażowe jest niezbędne dla przewoźników wykonujących transport kabotażowy. Jest to specjalne ubezpieczenie, które chroni przewoźnika i jego pojazdy w przypadku wypadku, kolizji lub innych szkód. Ubezpieczenie to obejmuje zazwyczaj odpowiedzialność cywilną przewoźnika, tj. pokrycie kosztów naprawy lub zadośćuczynienia w przypadku szkody wyrządzonej osobom trzecim lub mieniu.
4. Składki ubezpieczeniowe
Wysokość składki ubezpieczeniowej za ubezpieczenie kabotażowe zależy od wielu czynników, takich jak historia bezszkodowa, rodzaj i wiek pojazdów, zakres ochrony, obszar geograficzny działania oraz wielkość floty pojazdów. Istnieje wiele ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenia kabotażowe, dlatego warto porównać oferty różnych firm i skonsultować się z brokerem ubezpieczeniowym w celu znalezienia najkorzystniejszej polisy.
5. Ważne czynniki do uwzględnienia
Przy wyborze ubezpieczenia kabotażowego warto wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników:
- Zakres ochrony – sprawdź, jakie ryzyka są objęte ubezpieczeniem kabotażowym i czy są one zgodne z Twoimi potrzebami. Upewnij się, że polisa obejmuje odpowiedzialność cywilną w przypadku szkód wyrządzonych osobom trzecim i mieniu.
- Wysokość składki – porównaj oferty różnych ubezpieczycieli i sprawdź, jakie są koszty składki ubezpieczeniowej. Nie wybieraj jednak najtańszej polisy tylko ze względu na niską cenę. Ważne jest znalezienie równowagi między ceną a zakresem ochrony.
- Historia bezszkodowa – jeśli masz dobrą historię bezszkodową, możesz negocjować lepsze warunki ubezpieczenia kabotażowego. Ubezpieczyciele często oferują zniżki dla przewoźników z niskim ryzykiem.
- Konsultacja z ekspertem – jeśli nie jesteś pewny, jakie ubezpieczenie kabotażowe wybrać, skonsultuj się z doświadczonym brokerem ubezpieczeniowym. Będzie on w stanie doradzić Ci najlepsze rozwiązanie, uwzględniając Twoje indywidualne potrzeby i sytuację.
Wybór ubezpieczenia OCP do kabotażu poniżej 3,5 tony – poradnik
Mimo, że jeszcze jakiś czas temu wiele firm ubezpieczeniowych nie posiadało w ofercie polis dla przewoźników, firmy transportowe muszą nawet teraz indywidualnie dopasowywać zasady ubezpieczenia. Wykupując taka polisę należy szczególna uwagę poświęcić na zakres krajów w jakich obowiązywać ma ubezpieczenie. Ważne jest także to, aby ustalić w miarę wysoką sumę ubezpieczenia w danym kraju, ponieważ część polis uwzględnia limity jakie obowiązują w danym kraju. Ważne jest zwrócenie uwagi na to aby polisa obejmowała przewóz i transport wszystkimi pojazdami, które znajdują się we flocie przewoźnika. Warto także upewnić się, że w ubezpieczeniu została uwzględniona odpowiedzialność cywilna wynikająca z umowy przewozowej. Najważniejszą jednak kwestią jest to aby ubezpieczenie pozwoliło na pokrycie szkody. Kabotaż i wjazd na teren innych krajów związany jest z koniecznością podlegania prawu w danym kraju.
Ubezpieczenie kabotażowe na terenie Unii Europejskiej
Nasza multiagencja przygotowała ofertę ubezpieczenia kabotaż przejdź do zakładki Kontakt i zapytaj się doradcy co może zaoferować.
Kabotaż z wyładunkiem i bez
Istnieje różnica w kabotażu do państwa docelowego z wyładunkiem, a jedynie wjazdem z towarem do danego państwa. W pierwszym przypadku kraj do jakiego wjechał transport, musi stanowić miejsce docelowe przewożonych dóbr i przewoźnik ma prawo do 3 takich operacji w ramach jednego państwa i umowy. Nadany list przewozowy jest traktowany jako jeden kabotaż, a przewozy w ramach jednego państwa muszą być wykonane w ciągu 7 dni od wyładowania towaru. W kwestii przejazdu przez Państwo bez wyładunku w nim towarów i przejazdu w obrębie kraju bez ładunku. W takiej sytuacji transport kabotażowy może wjechać do kraju i wykonać tylko jeden przewóz kabotażowy w ciągu 3 dni od wjazdu do kraju.
Odpowiedzialność cywilna przewoźnika w UE
Kwestią nieujednoliconą jest ubezpieczenie OC na terenie Państw UE. Polisy OC powinny zawierać zatem w swoim zakresie jak największą liczbę Państw do jakich wykonywane są przewozy, szczególnie do tych krajów, do których wykonywanych jest najwięcej przewozów. Jednymi z najczęściej wybieranych destynacji są Niemcy i Francja. W Niemczech, transport pojazdami do 3,5 tony nie jest regulowany w szczególny sposób, dlatego też obierając ten kierunek nie należy spodziewać się dodatkowych kosztów ubezpieczenia. Inaczej sprawa wygląda dla pojazdów o wyższej wadze, gdzie kraj ten nakłada już obowiązek wykupienia specjalnej polisy. Kabotaż na busa jest również dostępny w naszej multiagencji Jeśli chodzi o przewóz towarów do Francji, odpowiedzialność cywilna i wszelkie regulacje zalezą od wagi przewożonego towaru. I tak przesyłki o wadze do 3 ton muszą być dodatkowo ubezpieczone w kwocie 23 Euro za 1 kg wagi brutto, jednak cena ta nie może być wyższa niż 750 euro za 1 paletę. Przewozy powyżej wagi 3 ton są ubezpieczane w kwocie 14 euro za 1 kg brutto, jednak kwota ta nie może być wyższa niż 2.300 euro za 1 tonę. Dodatkowo we Francji należy wykupić ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody, które były spowodowane opóźnieniem w dostawie.
Podsumowanie
Ubezpieczenie kabotażowe jest ważnym elementem działalności przewoźników wykonujących transport kabotażowy. Przestrzeganie wymagań prawnych, posiadanie odpowiedniego zezwolenia na kabotaż oraz wybór odpowiedniego ubezpieczenia to kluczowe czynniki dla bezpiecznej i legalnej działalności. Skorzystaj z poradników, skonsultuj się z ekspertem i wybierz ubezpieczenie kabotażowe, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i budżetowi.