Ubezpieczenie OC i AC motocykla

Ubezpieczenie MotoruPo naszych krajowych drogach jeździ ponad milion motocykli. Jak się okazuje ich sprzedaż rośnie lawinowo, a mimo to, rynek ubezpieczeniowy nie obfituje w oferty skierowane do ich właścicieli. Prawda jest, że za OC motoru płaci się niewiele, jednakże AC często bywa nieadekwatnie drogie. Nasuwa się pytanie czy to kierowcy motocykli są aż tak kosztowni dla ubezpieczalni, czy towarzystwa powinny jednak zmienić swoje podejście?

Coraz więcej motocykli

Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w samym 2016 roku sprzedano w Polsce około 26 tys. nowych motocykli. Dla porównania w 2012 roku wynik ten nie przekraczał nawet 8 tysięcy. W osiągnięciu takiej sprzedaży pomogła zmiana przepisów w 2014 roku mówiąca o tym, by móc poruszać się motocyklem lub skuterem z silnikiem o pojemności do 125 cm3 wystarczy posiadać prawo jazdy kat. B przez minimum 3 lata. Dla porównania przed zmianą kierowanie jednośladem z silnikiem większym niż 50 cm3 było możliwe tylko po uzyskaniu prawa jazdy kategorii A., a by móc w ogóle zdobyć takie uprawnienia, trzeba mieć ukończony 24 r.ż.

Liberalizacja przepisów to tylko jeden czynnik. Na popularność motocykli mają również wpływ relatywnie niskie ceny i duża podaż. Za fabrycznie nowy jednoślad o pojemności do 125 ccm zapłacimy średnio ok. 10 000 złotych. Jednakże na rynku nie brakuje ofert nawet o połowę tańszych! Od 2014 roku nastąpiło wyraźne ożywienie ów branży. Wykorzystują to przede wszystkim sprzedawcy, wprowadzając do oferty coraz większą liczbę modeli.

OC na motor ofertą z lat 90.?

Zgodnie z ustawą z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, każdy pojazd musi posiadać wykupioną polisę odpowiedzialności cywilnej. Skutery i motocykle nie są żadnym wyjątkiem. Kupiłeś jednoślad? Zatem musisz mieć ubezpieczenie OC. Brak takiej polisy oznacza oczywiście konsekwencje finansowe. W najgorszym wypadku może to być nawet 670 złotych kary (za przerwę w opłacaniu OC powyżej 14 dni).

Jeśli chodzi o cenę polisy OC warto wiedzieć, że na składkę mają wpływ te same czynniki, co w przypadku samochodów. Są to np. wiek kierowcy, miejsce zamieszkania, historia ubezpieczenia, marka i rok produkcji motocykla lub skutera czy pojemność silnika. Jeśli uzbierałeś zniżki jeżdżąc autem, będziesz mógł je spokojnie wykorzystać kupując polisę na swój jednoślad.

Niestety, mimo dużego wzrostu sprzedaży motocykli, decydując się na zakup polisy OC i AC mamy bardzo ograniczony wybór. Znacznie mniejszy, niż w przypadku samochodów osobowych. Po części wynika to z doświadczeń zakładów ubezpieczeniowych. W połowie lat ‘90 na dużą skalę zaczęły do Polski napływać motory. Jednocześnie dochodziło do wielu wyłudzeń odszkodowań i fikcyjnych stłuczek z ich udziałem. Towarzystwa ubezpieczeniowe nie były na to przygotowane. Nie miały ani odpowiedniej wiedzy ani doświadczenia, by móc poradzić sobie z częstymi naciągaczami. Ich odpowiedzią na zaistniałą sytuację było ustanowienie zaporowych składek bądź całkowite wycofanie się z tej części rynku.

Zwiększone zainteresowanie jednośladami niestety nie przełożyło się na rynek ubezpieczeniowy, nie zaobserwowano żadnych ruchów w kierunku zwiększenia oferty dla motocyklistów, a zmiany przepisów w 2014 roku nie wpłynęły na większą dostępność ubezpieczeń obowiązkowych, jak również dobrowolnych, typu AC czy NNW.

AC na motocykl

Przy zakupie ubezpieczenia Autocasco, NNW czy Assistance wybór zakładu ubezpieczeń jest bardziej ograniczony niż w przypadku OC na samochód. Towarzystwa ubezpieczeniowe bronią się tym, że na sytuację ma wpływ przede wszystkim dość wysokie ryzyko wypadku.

Tymczasem, wyniki policyjnych statystyk pokazują, że zwiększona popularność motorów nie wpłynęła na liczbę wypadków. W 2014 roku doszło do 1023 zdarzeń spowodowanych przez motocyklistów, w 2015 było to 855, a roku kolejnego odnotowano 995 wypadków. W widoczny sposób zmalała również liczba zabitych w takich wypadkach. Jeszcze w 2014 roku było to 230 osób, podczas gdy w 2016 roku śmierć poniosło 148 osób.

Na chwilę obecną, w naszym kraju jest zarejestrowanych ok. 1,3 mln jednośladów. Dla porównania w 2014 roku było ich 100 tys. mniej. Jak więc można zauważyć wbrew pozorom, motocykliści jeżdżą całkiem bezpiecznie.

Jaki koszt ubezpieczenia i dlaczego tak drogo?

Sprawdźmy przykładowy koszt ubezpieczenia OC dla Honda cB 600 z 2013 roku. Motocykl jest wart około21,8 tys. zł. Ustalmy, że jego właścicielem jest mężczyzna w wieku 28 lat, który mieszka w Szczeciniei nie posiada zniżek. Cena przykładowej polisy oc na rok wyniosła 320 zł.

Jeśli natomiast posiadacz takiego jednośladu zdecyduje się na zakup ubezpieczenia Autocasco, wówczas będzie musiał zapłacić dodatkowo 4888 zł. Okazuje się, zatem, że cena AC to aż 22% wartości pojazdu! Wysoka cena AC nie dotyczy wyłącznie motocykli o dużej pojemności. Jeżeli ten sam kierowca będzie chciał ubezpieczyć pięcioletni skuter Honda Vision o pojemności 50 ccm, wówczas za AC będzie musiał zapłacić ok. 950 zł. Wartość takiego skutera to zaledwie 4,2 tys. zł.

Po części wynika to z konstrukcji współczesnych jednośladów, ponieważ nawet przy drobnej kolizji wymiany wymagają z całą pewnością elementy plastikowe bądź tłumik. Części te mogą kosztować łącznie od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Ponadto naprawa motocykli w ramach stosowanych przez producentów technologii nie przewiduje możliwości naprawy znacznej części elementów, a przywrócenie pojazdu do stanu sprzed szkody wymaga wielu kosztownych wymian.

Co za tym idzie wysokie koszty napraw wpływają na wysokie AC. Dlatego wielu motocyklistów rezygnuje z tego typu ubezpieczenia. I tak właśnie powstaje błędne koło. Po wypadku może się okazać, że nie stać nas na odbudowę posiadanej maszyny na częściach wysokiej, jakości, a to z kolei wpływa na stan techniczny motocykli poruszających się po polskich drogach. Jednakże samo Autocasco pozwala uzyskać wyłącznie odszkodowanie za uszkodzony jednoślad. Jeśli swoim motocyklem spowodujesz wypadek i odniesiesz obrażenia, wówczas pomocne okaże się ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Kupując taką polisę warto zwrócić jednak uwagę na sumę ubezpieczenia. Najczęściej wynosi ona około 10 tysięcy złotych, lecz w przypadku większych obrażeń może okazać się być to kwota niewystarczająca.

Podsumowując, bez względu na to, na jakie ubezpieczenie się zdecydujesz, koniecznie zapoznaj się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU), albowiem ubezpieczalnie stosują różnego rodzaju wyłączenia. Dla przykładu, bardzo często oferowane są polisy AC z wyłączeniem ryzyka kradzieży. Mając taką polisę autocasco nie dostaniesz odszkodowania za skradziony motocykl. Bywa niestety, że takie sytuacje nie należą do rzadkości. Upewnij się, zatem, czy Twoje AC gwarantuje Ci wypłatę odszkodowania w przypadku kradzieży twojego jednośladu.

Możliwość komentowania jest wyłączona.