Każdy kierowca powinien posiadać krótkoterminowe assistance, jeśli wybiera się w podróż samochodem. Dzięki temu, możliwe jest zagwarantowanie pomocy, gdy coś złego będzie się działo z samochodem. Można będzie z tytułu takiego ubezpieczenia pokryć koszty naprawy auta, jego holowania do punktu serwisowego, a także zapewniony zostanie transport do szpitala w razie konieczności. Jeśli kierowca nie będzie miał takiej ochrony podczas zagranicznej podróży, może narazić się na dodatkowe koszty, które mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych.
Na rynku dostępne są polisy dwutygodniowe lub miesięczne, które różnią się wysokością składek. Najtańszy wariant możemy kupić już za 100 zł, a najdroższy za 500 zł. Wybierając ofertę ubezpieczenia, należy wziąć pod uwagę długość urlopu. Warto również zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia. Polisy pod względem zabezpieczenia mogą się od siebie różnić w wielu szczegółach.
Kruczki występujące umowach o ubezpieczenie:
- Pomoc serwisowa – na ten punkt umowy ubezpieczeniowej powinniśmy zwrócić największą uwagę. Z tego tytułu będą pokrywane koszty naprawy samochodu, ekspertyzy techniczne i złomowanie pojazdu. Znajduje się tu również zobowiązanie do holowania pojazdu do punktu serwisowego. Ważne jest, aby wszystkie te elementy znalazły się w umowie ubezpieczeniowej. Za holowanie samochodu za granicą możemy zapłacić nawet 300 euro. Warto również sprawdzić, czy nasza polisa zawiera ustalenia co do holowania pojazdu. Niektóre z polis nie gwarantują takiej usługi.
- Pomoc w podróży – jest to zobowiązanie, które nakazuje ubezpieczycielowi pokryć koszty transportu pojazdu z miejsca zdarzenia do punktu serwisowego. Dzięki temu rozwiązaniu, będziemy mogli również zostać dostarczeni do hotelu i zakwaterowani w nim, jeśli naprawa samochodu będzie trwała dłużej niż 1 dzień. W niektórych polisach znajdują się również zapisy gwarantujące opłacenie dojazdu do celu naszej podróży lub zapewnienie bezpiecznego powrotu do miejsca zamieszkania. Jednak, takich zapisów na pewno nie znajdziemy w standardowym assistance. Jeśli chcemy z niego korzystać, musimy dodatkowo za to zapłacić.
- Samochód zastępczy – jest to opcja, która obowiązuje w razie wypadku, gdy nie można naprawić samochodu w ciągu 12 godzin lub gdy nasz samochód zostanie skradziony. W niektórych polisach nie znajdziemy jednak zapisu dotyczącego pokrycia kosztów paliwa lub opłat za autostradę. Warto wybrać ubezpieczenie, które te koszty pokryje.
- Pomoc medyczna – w ramach tego wariantu otrzymamy opłaconego kierowcę zastępczego, gdy kierowca zostanie poszkodowany w wypadku komunikacyjnym. Taki kierowca dostarczy poszkodowanego leki, a także zorganizuje wizytę u psychologa, jeśli kierowca będzie tego potrzebował. Jednak, assistance nie pokrywa kosztów samego leczenia, wizyty lekarskiej czy pielęgniarskiej. Nie opłaci się z tego również leków. W niektórych ofertach można znaleźć zapis, że jeśli kierowca nie będzie w stanie dalej poszukać się samochodem, ubezpieczyciel będzie miał obowiązek przewieźć jego dzieci i najbliższą rodzinę do wskazanego miejsca.
- Pomoc i informacja – jest to zapis szczególnie istotny dla osób, które nie znają języka kraju, do którego się udają. Ubezpieczyciel zobowiązany jest zapewnić tłumacza. Warto jednak sprawdzić, jakie języki obejmuje nasza polisa. Często nie spotkamy innych języków jak angielski, francuski, niemiecki i rosyjski. W ramach tej pomocy, możemy również otrzymać informacje o warsztatach samochodowych w danym kraju.
Kiedy nie otrzymamy odszkodowania?
Decydując się na konkretną polisę, warto sprawdzić wykluczenia z obowiązku wypłaty odszkodowania. Przede wszystkim:
- Ubezpieczyciel może zaznaczyć, że nie będzie transportował w razie wypadku naszych zwierząt, a także nie odpowiada za przewożony w samochodzie bagaż.
- Jeśli do wypadku doszło ze względu na niedbalstwo kierowcy lub pasażerów, ubezpieczyciel może odmówić nam pomocy
- W przypadku zgubienia kluczyków, ubezpieczyciel nie pokryje kosztów związanych z wyrobieniem nowego.. Nie pokryje kosztu zakupu nowych opon lub koła, jeśli stare ulegnie zniszczeniu podczas wypadku.
Zawsze należy pamiętać, że w kwestiach spornych, można odwołać się do Rzecznika Ubezpieczeniowego, który reprezentuje interesy ubezpieczonego przed towarzystwami ubezpieczeniowymi.